lördag 11 maj 2013

Det svåraste

Det svåraste för mig just nu är att inse hur stor jag varit. Det är skrämmande och jag ser först nu när jag jämför mina bilder att jag faktiskt varit mycket större i verkligheten än i mitt huvud.

Skrämmande! 

Jag har alltså aldrig sett mig som så stor som jag varit. Har aldrig förstått, aldrig insett. Jag tror att det är lite att vara så överviktig som att ha anorexia fast på väldigt olika sätt - man har en bild i huvudet av hur man ser ut och den överensstämmer inte med verkligheten.

Jag har svårt att ta till mig av alla positiva kommentarer jag får, svårt att förstå att andra pratar om mig till mig, svårt att ta till mig att min sambo ser på mig på ett annat sätt än innan (och för att förtydliga så har han alltid stöttat mig men inte lagt sig i eller sagt vad jag ska/borde göra utan bara varit ett bra stöd som sagt att jag duger som jag är men gör det jag mår bäst av). 

Det har också medfört att jag har väldigt svårt att se mig idag just nu, jag ser inte den förändring jag hittills gjort. Jag ser fortfarande min stora kropp med 22 kg mer fett på - jag har ju en bit kvar att gå ner, jag är fortfarande väldigt överviktig till mina 165 cm över havet men jag är på god väg och känner att jag tror att jag inte kommer bli riktigt nöjd förrän jag nått en normal vikt och landat i den. Fått huvudet på samma plats som där kroppen är. 

För att försäkra mig om att inte få någon ätstörning åt andra hållet så har jag satt en minimum vikt - jag ska aldrig väga under 63 kg, när jag är där är mitt mål att gå ner i vikt helt slut. Då är mitt mål att stå still på den vikten och forma om kroppen så att den blir fastare och mer fit - det är ett mål jag satt för 2014. Nu är mitt primära mål att gå ner i vikt även om jag tränar för att bibehålla den muskelmassa jag har och även få en något större även om det kräver mer så är det en bra grund inför 2014. 

Hur som helst är detta en resa lika mycket för mitt psyke som min kropp och just nu ligger det inte i fas med min kropp. 

Må så gott och ta hand om er! 

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar