lördag 11 maj 2013

Vad har jag gjort?

Vad har jag egentligen gjort under året? Vad är det jag har förändrat, har jag verkligen ändrat hela mitt liv eller bara delar av det? 

Jag har rensat bort människor ur mitt liv lika mycket som jag rensat bort kalorier eller bytt ut kanske man ska säga. 

Jag har bytt bort de vänner jag haft som tagit mer energi än de gett mig, de som sugit kraften ur mig, de som snackat skit bakom ryggen på mig de har jag rensat bort som ogräs. Kvar har jag en handfull människor som jag verkligen uppskattar, som fortfarande ser mig i den här resan, som stöttar, peppar, frågar och tillåter att jag mår bra. De håller jag närmare än någonsin. 

För tyvärr börjar det där - har man inte ett crew av nära och kära som finns där, som stöttar och peppar så blir man väldigt ensam. Sen har störtningen i sig kanske inte alltid bestått i handling eller något stort utan mer små saker, en blick, några vänliga ord, en uppmuntran eller en fråga. Det lilla är det som räknas. 

Det lilla är det som värmer.

Samma sak är det med maten - varje liten bit är viktig. Man måste äta för att leva, slutar man äta dör man, svårare än så är det inte. Men man måste inte äta 4 mackor, två ägg, tre koppar kaffe och en massa pålägg till frukost, man måste heller inte äta tre, fyra portioner för att det var gott, en normal portion räcker bra. Man blir lagom mätt och kroppen får lagom med energi, energi som behövs för att man ska orka leva. 

Jag har för att ha koll så jag inte äter för lite (aldrig någonsin under 1200 kalorier) eller för mycket (runt 2000 kcal/dag när jag tränar) använt Shape up appen och en hushållsvåg.

I början vägde och förde jag in allt. För min egen skull. För att lära mig hur en normal portion ser ut, för att lära om och lära rätt. Nu vet jag, nu behöver jag inte vågen eller appen längre - jag vet hur mycket och ofta jag ska äta. 

Jag hoppar heller aldrig över en måltid nu, det gjorde jag gärna förr. Jag äter varje dag frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat och något efter träning beroende på när jag tränat. 

Idag ser min dag ut så här: 
7:oo Frukost (1 ägg, 1 portion havregrynsgröt & 1 kopp kaffe)
8:30 en mils PW med barnvagn
11:30 Lunch (lagad mat med få eller inga kolhydrater) 
14:30 mellanmål (keso, kvarg, grönsaker, frukt, ägg, skinka eller liknande i olika kombinationer & 1 kopp kaffe)
17:30 Kvällsmat (lagad mat - med några få undantag samma som resten av familjen men i lagom mängd)

+ Ett ytterligare mellanmål efter träningen om jag inte tränat mellan lunch & mellis

Utöver detta dricker jag 3 liter vatten/dag.

Jag kan inte säga att det är så här man "ska" göra men det är så här jag gör och det som funkar för mig. 

Det jag har gjort är alltså att rensa bort energitjuvar både i form av "vänner" och mat. Jag har slutat att små äta, slutat dricka cola hela dagarna och äter inte godis, kakor & annat onyttigt mer än vid väldigt få väl valda tillfällen. 

Mitt lördagsgodis är istället för ett Pringles rör nu färska jordgubbar med kesella and I love it!



Men för att komma till sak - jag har ändrat hela mitt liv, min kostcirkel är strukturerad och planerad, organiserad och tidsbestämd för det är det jag mår bäst av. Likväl som jag mår bättre av att ha vänner jag kan lita på och som jag tycker om att umgås med som inte bara tar min energi utan även ger mig energi i min närhet. 

Må så gott och ta hand om er! 

//Cecilia

2 kommentarer:

  1. Hur klarar du av allt vatten? Har gjort små försök att öka intag av vatten, men det gör bara att jag får springa på toa stup i kvarten! /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början var det så för mig med men nu är det som om kroppen vant sig vid den vatten mängden sen kan jag tänka mig att det beror en del på träningen också - jag svettas bort mycket och då måste kroppen ha mer å då "rinner det inte bara igenom"....:)

      Radera