tisdag 14 maj 2013

Vilken diet kör du?

Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan men jag vet att lika många gånger har jag fått förklara mig för jag kör ingen diet! 

Ja, jag vet ordet diet kan tolkas fritt och i dess rätta betydelse så äter vi alla ju någon form av diet men för mig i just de Thörn sammanhanget handlar det om att äta eller inte äta vissa saker för att nå en snabbare viktnedgång. Någon sådan diet kör jag inte. Det är helt enkelt inget för mig. 

Jag säger inte att Lchf, Dukan, soppor eller Gi inte fungerar, de funkar alldeles säkerligen för vissa men inte för mig. Jag klarar inte att hålla en tillfällig diet. Jag tror heller inte att snabbt ner är bästa sättet att gå ner på då det verkar som om de flesta, även jag går upp lika fort igen. 


Nej jag tror på att hitta ett sätt att äta (och träna) på som man kan fortsätta med resten av livet, ett sätt som inte har ett bäst före datum utan håller i all evighet. Det tror jag på. Därför utesluter jag heller inget ur min kost dock har jag minskat portionerna, tar aldrig om utan äter alltid bara en portion per måltid. Jag har minskat på kolhydraterna, från 5-6 potatisar till en per portion tex. Jag har slutat små äta - allt jag äter äta i samband med någon av dygnets måltider. Jag äter för att jag behöver och behöver inte äta för att jag kan längre - sunt förnuft och en enkel ekvation där 1+1 blir 2, förbruka mer än vad jag stoppar i mig är för mig en långsam långsiktig viktminskning på ett sätt där jag varken känna skuld eller att jag offrar något. 

Att inte ha förbud har varit oerhört viktigt för mig då jag inte vill byta ett sämre ätbeteende mot ett annat lika dåligt fast på ett annat sätt - jag vill inte framkalla ångest av mat. Jag hade fått ångest över mycket om jag förbjudit mig det ena än det andra. Nu väger jag för och emot - är jag verkligen sugen på den där chokladbiten just nu? Är den värd att äta just nu eller ska jag spara den till en annan dag? Har jag tränat så pass att den faktiskt är okej att äta? Var den så god som jag trodde? 

Äter jag den efter att ha frågat mig detta och den var just så god som jag trodde så var den värd varje kalori - lägger jag bort den så saknade jag den inte - åt jag den men den inte var så god som jag tänkt mig så lärde jag mig det till nästa gång. 



Att väga för och emot, att tänka långsiktigt och skapa en hållbar förändring där bra mat och träning går hand i hand - det är var jag tror på och kör efter, rätt eller fel tror jag inte det finns något men detta passar mig absolut bäst! 

Må så gott och ta hand om er!

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar