måndag 24 juni 2013

Igår - 23 Juni 2013

Igår den 23 Juni 2013 nådde jag en milstolpe i min kamp mot övervikten. Eller milstolpe och milstolpe - jag nådde mitt uppsatta mål för det här året kan man väl säga i alla fall på så när som 400 gram.
 
Jag har nu sedan 2 Januari 2013 gått ner 29,6 kg.
 
29,6 kg - det är helt galet! Trodde inte att jag skulle vara i "mål" nu, till midsommar utan kanske till nyår med lite tur. Men min vilja, min kamp, allt mitt slit och min envishet har tagit mig hit på halva tiden.
 
Jag är stolt!
 
Och lycklig!
 
Räknar jag ut mitt BMI nu så ligger det på 26,4 - gränsen för överviktig går vid 25 för min ålder, längd och vikt. Det är stort för mig. Inte för att jag bryr mig speciellt om BMI men det är ett mått som är lätt att jämföra - enbart med mig själv, jag jämför aldrig mig med andra eller andra med mig - alla har olika förutsättningar, mål och möjligheter. Men för att göra en jämförelse så har jag gått från ett BMI på 39,5 (8 December 2012) eller 37,3 (2 Januari 2013) som båda ligger på fetma till ett som snudd på inte ens är överviktigt på drygt 6 månader.
 
Det känns bra.
 
Jävligt bra!
 
 
 
Jag har gått från en vikt på 107,5 kg (8 December 2012) eller 101,5 kg (2 Januari 2013) till en vikt på 71,9 kg genom att äta rätt och bra (inte lite och sällan) samt träna, gå och träna och träna lite mer. Jag har inte tagit till några drastiska åtgärder, opererat mig eller kört någon kortsiktig, tillfällig diet med ett bäst före datum. Jag har ändrat hela mitt liv.
 
Till det bättre!
 
Det finns de som tror att jag svälter mig - för att klargöra att jag absolut inte gör det så kommer jag nu lägga upp ett exempel på hur jag äter - vissa mål är lika varje dag, så som frukost och mellanmål (med några små variationer) men annars är den största förändringen regelbundenheten och mängden - allt noga uppvägt och uträknat och aldrig, aldrig mer än en portion/måltid.
 
7.oo - Frukost - 1 kokt ägg, 1 portion havregrynsgröt gjord på 1 dl Fiber havregryn & vatten med 50g frukt eller bär på samt 2 dl kaffe med mjölk (lätt)
 
9:30 - Mellis - 1 frukt om det är innan träning, om jag tränat på förmiddagen så äter jag istället 100g kesella (1%), keso (mini) & bär eller ägg
 
12:oo - Lunch - 150g kyckling, 100g broccoli, 50g kesella (1%) samt 75g potatis
 
14:30 - Mellis - knäckebröd med kokt ägg på & 2 dl kaffe med mjölk (lätt)
 
17:oo - Kvällsmat - Samma som resten av familjen what so ever - dock väljer jag mindre kolhydrater och väljer bort feta såser och dressing samt tar extra grönsaker, annars ungefär samma mängd som lunchen.
 
Jag brukar landa på runt 1200-1700 kcal efter träning.
 
Jag kan inte säga att detta är rätt eller funkar för alla men det är rätt för mig och funkar för mig och det är jag sjukt glad över för det här är den största och bästa förändringen jag gjort i hela mitt liv - jag har inga planer på att göra om den.
 
Aldrig någonsin!
 
Att gå ner i vikt är en sak men att förändra sitt liv helt är en helt annan sak så nya mål är satta - jag ska ner ytterligare drygt 10 kg (till 63 kg) - kroppen ska tightas till och muskler ska byggas, en ny fas av projekt ta hand om mig och min kropp påbörjas inom kort - en där kosten kommer läggas om lite (med hjälp av proffs) för att jag ska få de resultat jag vill - träningen kommer stramas upp bli tyngre och mer intensiv (vilket jag längtar galet mycket efter just nu) - jag har fortfarande målet inställt på Beach 2014 - det kommer bli min sommar det - även om den här är det också på sätt och vis...:)
 
Må så gott och ta hand om er!
 
//Cecilia



<a href="http://www.bloglovin.com/blog/7576069/?claim=my22w3qeqxz">Följ min blogg med Bloglovin</a>


1 kommentar:

  1. Härligt! Ska följa din kamp mot målet här på bloggen.

    SvaraRadera