måndag 24 juni 2013

Periodisk fasta

Jag har funderat på det här med periodisk fasta. Inte alls så mycket för vikten utan eftersom det har visat sig ha positiva effekter på hälsan i övrigt.

Jag funderar på att köra 5:2 och testa men hur mycket jag än läser om det blir jag inte klarare i huvudet. Det står att man som kvinna under fastedagarna ha ett intag på 4-500 kcal. Så långt är jag med men sen kommer det jag inte förstår helt och fullt ut, får dessa 4-500 kcal bestå av "vad som helst" eller måste de vara i flytande form?! 

I mitt huvud blir det liksom inte riktigt fasta om jag knaprar en himla massa broccoli liksom och visst att kaloriintaget blir lågt men då borde det väl inte heta fasta om det inte är enbart i flytande form det intas eller?! 

Någon som kan göra mig lite klokare?! Någon som vet eller vet vart jag kan få svaret??

Må så gott och ta hand om er! 

//Cecilia

3 kommentarer:

  1. Du får äta mat under "äfönstret" det är det som är grejen med periodisk fast. Den övriga tiden kan man dricka kalorifri dryck såsom svart kaffe, te, vatten.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker dock bättre om periodisk fasta över dygnet. alltså t ex. äta mellan 12.00 och 20.00 och fasta övriga timmarna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia, den metoden har jag bättre koll på men den passar inte riktigt mig känner jag men vi får se - jag kanske testar det i alla fall...:)

      Radera