tisdag 25 juni 2013

Tips och råd

Många, både de jag känner och de jag inte känner frågar mig om tips och råd, hur jag gjort och vad de ska eller kan göra, vad är bäst. Jag har funderat lite på det här - jag vill inte ge tips eller råd direkt till någon - jag är inte utbildad för det.
 
Jag kan utgå från mig själv och säga vad jag har gjort och gör samt vad som fungerar bäst för mig - men jag kan inte säga att det funkar för någon annan även om ekvationen ju egentligen är ganska enkel - se till att förbränn mer än du stoppar i dig.
 
Jag tänker i alla fall att utifrån mig själv och de förändringar jag gjort ge de tips och råd som fungerat och fungerar för mig och vad jag anser är big no-no's.
 
För det första måste man hitta ett sätt som fungerar för en själv - ett sätt man kan leva på resten av sitt liv för det är det det handlar om - att ändra hela sin livsstil inte bara "banta". Man måste våga vilja förändras och man måste ha en plan. En plan där man utgår från sig själv.
 
För mig har alla former av tillfälliga dieter gått bort. Det är inget för mig - jag har testat både pulver, soppor och annat men det lilla jag gått ner har jag alltid gått upp igen och lite till.
 
Andra former av dieter så som LcHf och Dukan är heller inget för mig - jag varken vill eller klarar att utesluta än det ena än det andra i min kost - jag vill kunna äta allt men såklart med måtta och inte alltid.
 
Så för mig har enda lösningen varit att räkna kalorier i en varierad hälsosamkost och träna.
 
Svårare än så är det inte och har det inte varit för mig, det går av bara farten nu och jag vet hur stor en normal portion är samt vad den innehåller både näringsmässigt men även kalorimässigt om inte exakt så näst intill.
 
För att göra det enklare för mig själv väljer jag att utesluta halvfabrikat och äter renare produkter så som färsk broccoli, kyckligfile och råris istället för falukorv, snabbmakaroner och bostongurka - jag får dels i mig färre kalorier på en normalstor portion men även bättre näring och en mättnadskänsla som håller längre vilket gör att sötsuget håller sig borta och småätandet uteblir.
 
Jag äter regelbundet, hoppar aldrig över en måltid utan frukost, lunch, kvällsmat och två mellanmål varje dag.
 
Det är enklare att äta nyttigt än vad man tror och nyttigmat är absolut varken tråkig, smaklös eller samma sak dag efter dag - snarare tvärtom det är en enkel utmaning att göra nyttigmat till hela familjen, just try it...;)
 
Jag äter långsamt och aldrig mer än en portion - då hinner magen känna att den är mätt och jag överäter inte vilket varit ett av mina största problem innan och förmodligen den största faktorn till min övervikt.
 
Jag kommer med fler inlägg om hur jag gör och varför inom kort - skulle jag skriva allt här och nu skulle ingen orka läsa då det skulle resultera i en mindre novell.
 
Må så gott så länge och ta hand om er!
 
//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar